El clásico y mís viajes - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Ruud - WaarBenJij.nu El clásico y mís viajes - Reisverslag uit Mexico-stad, Mexico van Ruud - WaarBenJij.nu

El clásico y mís viajes

Door: Ruud

Blijf op de hoogte en volg Ruud

24 September 2007 | Mexico, Mexico-stad

Allereerst bedankt voor alle reacties! Het is alweer een tijd geleden dat ik een bericht heb geplaatst maar wees niet ongerust, alles gaat top hier! Inmiddels mijn eerste tussentoetsen erop zitten en vrijwel voor alle vakken een 9 of hoger gehaald, maar dat ligt meer aan het feit dat de leraren erg coulant zijn. Voor één vak kregen we zelfs een week van te voren de meerkeuzevragen die we zouden krijgen op het tentamen... Het wordt je af en toe wel erg makkelijk gemaakt!! :p

- Chivas – Atlas
In mijn vorige bericht vertelde ik al dat ik zaterdag naar de wedstrijd tussen Chivas en Atlas zou gaan. Dit is voor de mensen hier dé belangrijkste wedstrijd van het jaar. De week voorafgaand aan de wedstrijd merkte je op straat al dat er een grote wedstrijd aan zat te komen. Je zag veel mensen met shirts van beide clubs, vooral veel taxichauffeurs. In een taxi gaan de gesprekken natuurlijk al snel over voetbal (én vrouwen natuurlijk) en de meeste taxichauffeurs vertelden dat ze het zich niet konden veroorloven om naar deze wedstrijd te gaan. Waar normaal de goedkoopste kaartjes rond de 70 peso’s kosten (5 euro), werden de kaarten voor deze wedstrijd voor minimaal 400 peso’s verkocht. Via twee Nederlandse jongens die hier ook studeren kaarten weten te kopen en met een groep Mexicanen, Nederlanders, Duitsers en Australiërs naar de wedstrijd gegaan.

Ondanks dat het de derby van Guadalajara is, was het stadion tot mijn verbazing maar voor 3 kwart gevuld. Echter er waren bewust minder kaarten verkocht omdat het stadion op instorten staat! :p Vervolgens kondigde de speaker aan dat je daarom niet allemaal tegelijk moest gaan springen. Natuurlijk gebeurde dit direct wél en schudde het stadion op haar grondvesten!

Hoewel Chivas tot de beste clubs van Mexico behoort, was het niveau van de wedstrijd niet echt bijzonder. Wel veel strijd, fysieke duels en doelpunten (3-1)! Omdat de fans van beide clubs gewoon door elkaar zitten was het grappig om te zien hoe ze elkaar bij ieder doelpunt zaten te dollen. Dit zou in Nederland niet kunnen maar na afloop van de wedstrijd bleek het hier ook niet helemaal te werken. Ondanks de grote politiemacht bleken er relletjes te zijn geweest en heerste er een behoorlijk vijandige sfeer. Maar pa en ma, wees gerust: ik ben veilig thuis gekomen!!

Samenvatting van de wedstrijd: http://www.youtube.com/watch?v=jh098xxc_RY

- Roadtrip
Twee weken geleden voor het eerst hier een roadtrip gemaakt met Lisette, Anne en Florian. Vrijdags een oude lelijke Nissan gehuurd (we blijven arme studenten natuurlijk) en vertrokken met het plan om eerst naar Manzanillo (kustplaats) te rijden en daar wel verder te zien. Na anderhalf uur bezig te zijn geweest de stad uit te komen kwamen we dan eindelijk op de snelweg richting Manzanillo terecht. We hadden geluk dat we de tank vol hadden gegooid voordat we uit Guadalajara vertrokken want op de snelweg bleek er de eerste 100 kilometer geen benzinepomp te vinden. Soms had je echt het gevoel door niemandsland te rijden! Helaas werd het al snel donker dus verder weinig kunnen zien van de omgeving.

Naarmate we dichter bij Manzanillo kwamen begon het steeds harder te regenen en toen we bij de kust arriveerden barste het noodweer echt los… en dat betekent hier dat de straten veranderen in rivieren! Bij sommige straten stond het water zo hoog dat we het niet aandurfden om daar door heen te rijden. Met heel wat omwegen uiteindelijk een hotel weten te vinden en maar besloten niet meer deur uit te gaan die avond! De volgende dag was het gelukkig opgeklaard en hebben we het centrum bezocht en zijn we naar het strand geweest. Aan het eind van de dag besloten we om verder te rijden naar een ander plaatsje, Barra de Navidad. Bij aankomst leek het een beetje een verlaten vakantieoord, veel hotels en bars gesloten en het strand verlaten. ’s Avonds dan ook uitgeweest in een of andere vage video bar met veel locals

- Mexico-stad
Het weekend erop werd er door de universiteit een reis georganiseerd naar Mexico-stad. Op zaterdag zou de onafhankelijk van Mexico worden gevierd en dus een mooie gelegenheid om naar de grootste stad van de wereld te gaan (26 miljoen inwoners)! Na een busreis van 8 uur gearriveerd in hartje Mexico-stad. Toch had je niet echt het gevoel dat je in de grootste stad van de wereld was. Het centrum lijkt heel vredig en de chaos op straat valt ook erg mee. Op zaterdagavond was er de Grito de Dolores, de oproep tot onafhankelijkheid van Mexico. Dit wordt gedaan door de president van Mexico op het centrale plein in het historisch centrum van Mexico-stad. De president eindigt zijn oproep met "Mexicanos, viva México!" (Mexicanen, leve Mexico!)

El grito: http://www.youtube.com/watch?v=xkSErOBJpto

Hoewel ons hotel zich op 5 minuten van het plein bevond, gingen wij naar een buitenwijk omdat het te gevaarlijk zou zijn in het centrum. Misschien wel zo veilig om daar niet heen te gaan maar als ik de beelden zo terug zie had ik er toch wel graag bij willen zijn! De volgende dag wel naar het plein geweest waar onder andere een militaire parade met veel machtsvertoon was. Erg gaaf om te zien! Die middag vertrokken we weer uit Mexico-stad maar ik ben van plan zeker nog een keer terug te gaan om meer van de stad te zien.

• 24 September 2007 - 15:05

Thijs:

Ha Ruudje,

Klinkt allemaal flink mooi, en je hebt t zo te horen ook prima naar je zin. De Uni is dus mooi makkelijk, was dat bij mij ook maar zo, k heb de eerste onvoldoendes al binnen, en moet nog hard gaan studeren voor de Parciales om mijn gemiddelden wat op te krikken :p. Veel plezier verder nog, Later

• 24 September 2007 - 16:00

Sjoerd:

Eindelijk weer een update! :)

Jo mooi potje voetbal. Al lachen we in Rotterdam om die gezamelijke polonaise en vriendschappelijke gedoe na afloop. :P Maar heel gaaf daaro in Mexico :) adiosss

• 30 September 2007 - 17:52

Loes En Marcel:

F.C. vandaag gewonnen van koploper Havelte met 1-3. AZ geen punten dit weekend. De stomme fout van PSV zal je onderhand wel weten. Dikke kus van je coach

• 30 September 2007 - 20:06

Wijp:

Mooi verhaaltje Ruud..klinkt allemaal super!

• 21 Oktober 2007 - 19:48

Ruud 2:

Hey Ruud,

Ziet er vet uit! Probeer tegen je te praten op msn, maar je blokkeert me weer eens. Wou dat het hier zulk mooi weer was (op de tropische stormen na dan). Van de week was het nog 24 graden, maar nu vriest het en sneeuwt het.. Hoe gaat het met de studie? Is het nog een beetje te doen? en ontmoet je nog een beetje interessante mensen daaro?

Nog steeds geen verbetering bij ajax.. we hebben echt een goed seizoen uitgekozen om naar het buitenland te gaan :)

Spreek je!

Ruud

• 28 Oktober 2007 - 18:20

Loes:

Heb je het leuk met je Pa en Ma??
    F heeft verloren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Wij gewonnen!!!!!!!!!!!!!!
    Gek hé, nu hoor je niets van die sjoerd!!!!
    Dikke kus.

• 29 Oktober 2007 - 21:21

Jan:

hey ruud ,heb je gezellige dagen met je vader en moeder ? hoor al ff niets van je of heb je t te druk met je .... groetjes en nog veel plezier
    poot van turbio
Ruud